söndag 26 april 2015

Diagnosresans tre försäkringsdelar

1. Sjukskrivning, hur funkar det?

Korta sjukskrivningar är vi nog vana vid allihop, men hur funkar en längre sjukskrivning? Finns det mer pengar att hämta utöver sjuklön från jobbet och sjukpenning från Försäkringskassan?
>> Läs mer om sjukskrivningsprocessen

2. Med en diagnos - kolla om du kan få ut ett diagnoskapital

Hösten 2011 sökte jag ett annat jobb och ögnade därför igenom alla försäkringsvillkor jag hade. Än visste jag inte att jag hade MS, men jag lade på minnet att jag skulle kunna få ut ett diagnoskapital om jag åkte på en allvarlig sjukdom.

När diagnosen blev ett faktum, den 17 februari 2012, skickade jag in min ansökan och fick ut 50 000 kronor på ett bräde.
>> Läs mer om diagnoskapital

3. Sjuk- eller aktivitetsersättning

Det vi fram till 2003 kallade förtidspension heter numera sjuk- och aktivitetsersättning. 

  • Aktivitetsersättning: för den som är 18-29 
  • Sjukersättning: för den som är 30-64

Blir du beviljad sjuk- eller aktivitetsersättning har du en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning som innebär att du troligen inte kommer kunna jobba heltid igen. Då kan det finnas mer pengar att hämta ut från en privat försäkring eller en försäkring du har via facket/arbetsgivaren.
>> Läs mer om extrapengar vid sjuk- eller aktivitetsersättning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar