tisdag 7 april 2015

Dags att deklarera!

Det är väl inte med någon större glädje man kastar sig över deklarationen, men om du på grund av din sjukdom måste ta egen bil till och från jobbet kan det finnas pengar att tjäna.

Fråga till Skatteverket
Jag är funktionshindrad och använder min bil för resor till och från mitt arbete. Vilket avdrag för arbetsresor kan jag få?

Kort svar från Skatteverket
Om du på grund av hög ålder, sjukdom eller funktionshinder tvingas använda egen bil, får du räkna med de verkliga utgifterna för resorna till och från arbetet. 

Vid beräkningen av de verkliga bilutgifterna ska du ta hänsyn till eventuella bidrag, t.ex. bilstöd på grund av funktionsnedsättning. Avdrag bör medges med högst 37 kronor per mil.

Du får bara avdrag för den del av utgifterna som överstiger 10 000 kronor.

Är du osäker? Ring och fråga
I min korta karriär som egenföretagare ringde jag ofta Skatteverket och ställde tusen frågor. Min upplevelse är att de är väldigt hjälpsamma.

Telefonnumret är 0771-567 567

Länkar
Till Skatteverkets ställningstagande ang funktionshinder och bilavdrag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar