onsdag 15 juli 2015

Vem är du? Jobbar du heltid och har kollektivavtal på jobbet?

Min MS är så pass resonabel att jag jobbar heltid med undantag får några enstaka "hack i banan". Att orka jobba heltid ger förstås mer pengar än om jag är sjukskriven. Men tack vare min tjänstepension blir det inte några jättetapp.

Så här ser mitt försäkringsliv ut

Blått = Försäkringskassan
Mellangrönt = vad min arbetsgivare betalar enligt lag
Ljusgrönt = vad min arbetsgivare betalar enligt kollektivavtalet och min tjänstepension
Rött = min privata sjukförsäkring som är en gruppförsäkring via arbetsgivaren.

Beloppet 27 812 kr
Beloppet delar tabellen i två. Hade jag inte rätt till de ljusgröna delarna från kollektivavtalet, skulle jag efter sjukdag 90 tappa en hel del pengar.






När behöver jag vara lite alert själv?

Faktum är att i mitt fall rullar nästan allt på utan att jag behöver lyfta ett finger. De blå och gröna delarna sköter min arbetsgivare om. Men jobbar du inom LO-kollektivet får du se till att få ut delar av de ljusgröna delarna själv från Afa.

De röda pilarna, min privata försäkring, måste jag hantera själv. Den första pilen, diagnoskapitalet på 50 000 kr, fick jag ut genom att skicka in en kopia av min journal till försäkringsbolaget.

Den andra pilen, sjukdom efter 90 dagar, orkar jag faktiskt inte bry mig om! Jag förstår att det låter kaxigt, men jag får ut så pass mycket pengar via kollektivavtalet så denna pil ger mig inte så mycket. Arbetsinsatsen för mig är dock rätt omfattande... Även om vi är försäkrade till tänderna kan vi aldrig få ut mer försäkringspengar än vad vi skulle tjäna i lön efter skatt.

Den tredje pilen, om jag någon gång får sjukersättning, kommer jag att bevaka. Det är denna pil som gör att jag fortfarande betalar för min sjukförsäkring. Jag behåller också min livförsäkring eftersom jag skulle kunna få ut ett förtidskapital om jag får sjukersättning.

Fler artiklar

>> Vem är du? Är du under 25
>> Ekonomitips till alla mammor
>>Varför är det bra med kollektivavtal på jobbet? Räcker inte pengarna från Försäkringskassan?
>>Jobbar du inom LO-kollektivet? Då måste ju själv säga till när du sjuk för att få ut pengar från kollektivavtalet (Afa).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar